Matura zbliża się wielkimi krokami, dlatego razem z Kasią Wiącek z Enjoy English przygotowałyśmy dla Was zestawy pomagające uczniom przygotować się do egzaminu ustnego – materiały do pobrania (w wersji dla zdającego i dla egzaminatora) czekają na końcu wpisu :)

Jak ćwiczyć z dużymi grupami?

 

W przypadku lekcji 1-1 przygotowanie do matury ustnej jest o wiele prostsze – skupiamy w końcu całą naszą uwagę na uczniu. A jak przygotować do matury ustnej grupę, w której często jest więcej niż 15 osób? Jednym ze sposobów jest oczywiście praca w parach – jeden uczeń wciela się w rolę egzaminatora, drugi zdającego, a nauczyciel monitoruje przebieg ćwiczenia. Możemy skopiować jeden zestaw dla całej klasy, albo każda para losuje jeden z gotowych zestawów. Jednak z doświadczenia wiemy, że uczniowie wciąż nie mają pewności, czy sprawiedliwie ocenili zdającego – przekazał informację, czy nie? Odniósł się, czy może rozwinął? Na ogół uczniowie-egzaminatorzy strategicznie decydują się dać maksymalną liczbę punktów za treść :) Jest sposób, aby ocenianie koleżeńskie było sprawiedliwe, a uczniowie wyćwiczyli się w przekazywaniu (i rozwijaniu!) wszystkich informacji – information-gap!

Back to the board!

 

Ćwiczenie jest nieco przewrotne – uczniowie pracują w parach, jednak to osoba zdająca dostaje zestaw egzaminatora – zdający widzi cały egzamin, razem z pytaniami, które powinien zadać egzaminator. Natomiast uczeń-egzaminator nie widzi w ogóle zestawu (jeśli wyświetlamy zestaw na projektorze, to ten uczeń siedzi plecami do tablicy), jednak dostaje kartę pracy, na której ma za zadanie zapisać treść wszystkich zadań/pytań. W przypadku dialogu – jakie kwestie powinni poruszyć, czyli tzw.  „chmurki”, w przypadku zadania 2 – egzaminator rysuje obrazek oraz zapisuje pytania, na które odpowiada zdający. W zadaniu 3 wpisuje natomiast, jakie obrazki/plakaty egzaminujący wybiera/odrzuca oraz pytania, na które odpowiada. Po skończonym „egzaminie” uczniowie porównują zestawy – jeśli pytania z zestawu zdającego zgadzają się z tym, co wpisał na karcie pracy uczeń-egzaminator, wtedy możemy być pewni, że informacje zostały przekazane, więc uczeń dostaje punkty za treść. Dzięki takiej formie pracy nie ma miejsca na nadinterpretację czy naciąganie tego, co powiedział zdający – jeśli egzaminator narysował kto jest na obrazku, co robi i gdzie się znajduje, to znaczy, że zdającemu udało się wykonać to zadanie. 

Dajcie znać, czy taka forma ćwiczenia do matury ustnej Wam się podoba – moi uczniowie bardzo ją lubią, ale uważają, że jest to o wiele trudniejsze niż standardowe ćwiczenie do egzaminu!

A jeśli potrzebujecie więcej zestawów do matury ustnej, to zajrzyjcie do sklepu, gdzie czeka na Was pakiet 10 zestawów do matury ustnej – w wersji dla zdającego i dla egzaminatora :)